یک مطالعه جدید نشان می دهد که کودکان پیش دبستانی که مستعد عصبانیت هستند، به نظر می رسد تا زمانی که به سن مدرسه می رسند، در معرض خطر بیشتری برای اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) قرار دارند.
محققان دریافتند کودکان خردسالی که برای کنترل احساسات و رفتار خود تلاش می کنند تا سن 7 سالگی علائم ADHD بیشتری دارند.
نتایج نشان میدهد که رفتار آنها به احتمال زیاد ضعیف است و در آن سن بیشتر مستعد ابتلا به مشکلات عاطفی مانند غم و اندوه یا نگرانی هستند.
آجا موری، محقق ارشد، مدرس روانشناسی در دانشگاه ادینبورگ در بریتانیا، در بیانیهای گفت: «مهارتهای تنظیم هیجان از اوایل زندگی به دست میآیند و تصور میشود که به تدریج در دوران کودکی تقویت میشوند.» با این حال، کودکان این مهارتها را با سرعتهای متفاوتی به دست میآورند و اکتساب آهستهتر ممکن است به عنوان نشانگری برای مسائل عصبی رشدی و سلامت روان عمل کند.
برای این مطالعه، محققان دادههای تقریباً 19000 جوان متولد بین سالهای 2000 تا 2002 در بریتانیا را تجزیه و تحلیل کردند.
به گفته محققان، نتایج نشان داد که علائم ADHD به طور قابل توجهی با تمایل کودک به واکنش های هیجانی شدید و رشد کندتر توانایی آنها برای تنظیم این احساسات مرتبط است.
نتایج نشان می دهد که هر چه کودکان کمتر قادر به مدیریت احساسات خود باشند، خطر ابتلا به ADHD در آنها بیشتر است.
به گفته محققان، این ارتباط حتی پس از در نظر گرفتن سایر عوامل خطر ADHD و مشکلات سلامت روان برقرار شد.
به گفته محققان، بر اساس این نتایج، آزمایشهای اولیه ممکن است ایجاد شود که میتواند به والدین و معلمان کمک کند تا کودکان در معرض خطر ADHD را شناسایی کرده و حمایت و درمان بیشتری را برای آنها فراهم کند.
موری گفت: «یافتههای ما نشان میدهد که نظارت بر مسیرهای تنظیم احساسات بر رشد میتواند به شناسایی کودکانی که در معرض خطر مشکلات سلامت روان هستند کمک کند.
مطالعه جدید در مجله توسعه و آسیب شناسی روانی منتشر شده است.
منبع:arenaev