فراری روز پنجشنبه از جدیدترین هایپرکار پرچمدار خود با نام F80 رونمایی کرد. اما برخلاف سه مدل قبلی خود، هیچ V-12 در قسمت موتور وجود ندارد. در عوض، F80 با یک توربو دوقلو V-6 برگرفته از خودروی مسابقهای برنده Le Mans این شرکت همراه با سه موتور الکتریکی عرضه میشود. در حالی که این برای عملکرد عالی است، اما F80 را در بخش صدا کم می کند.
فراری F80 را در آخر هفته در Imola ایتالیا به نمایش گذاشت تا ظاهر و عملکرد این خودرو را برای عموم به نمایش بگذارد. کانال یوتیوب NM2255، هایپرکار هیبریدی را در حال انجام پرواز و دریفت در مسیر ثبت کرد و به ما نمای نزدیک برای گوش دادن به آن V-6 را داد. و راستش، نوشتن در مورد آن زیاد نیست.
برای من، موتور F80 بسیار شبیه به V-6 در 296 GTB کمتر است. راستش را بخواهید، اینجا کمی خفهتر به نظر میرسد، و تنها نشانههایی از هیجان با سرعت بالا از خروجی اگزوز میآید. در اولین شات پرواز، F80 اصلاً به نظر نمی رسد، تقریباً انگار با نیروی کاملاً الکتریکی کار می کند.
در حالی که صدا در نهایت حیاتی ترین ویژگی در خودروهایی مانند این نیست، اما همچنان یک عامل مهم است. شنیدن چنین صدایی کمی ناامید کننده است، به خصوص با توجه به فریادهای هیجان انگیز و پرشور V-12 که قبلاً منتشر شد.
همانطور که گفته شد، شما واقعا نمی توانید فراری را برای رفتن به این سمت سرزنش کنید. هم خودروهای فرمول 1 و هم ماشینهای مسابقهای Le Mans از پیشرانههای هیبریدی V-6 استفاده میکنند، بنابراین منطقی است که این شرکت خودروی سطح بالای خیابانی خود را از همان فرمت موتور استفاده کند.
البته نظر من خیلی مهم نیست. تمام 799 نمونه از هایپرکار 4 میلیون دلاری به مالکانی فروخته شده است که از داشتن آنها خوشحال هستند. افراد نابغه عبوس مثل من هم کاملاً بی اقبال نیستند. فراری هنوز هم چند خودروی V-12 می فروشد: Daytona SP3 و 12Cilindri. هر کدام را که فکر می کنم به جای F80 داشته باشم.
منبع:motor1