حدود دو سال پیش CATL، بزرگترین سازنده باتری جهان، اولین باتری سدیم یون خود را اعلام کرد و قصد دارد تولید خود را در سال 2023 آغاز کند. اکنون، دو سال بعد، ما وارد نسل دوم هستیم و تولید آن در سال 2025 آغاز می شود. گفته می شود، تولید انبوه فقط برای سال 2027 برنامه ریزی شده است.
باتری سدیم نسل دوم را می توان به طور معمول در دمای پایین -40 درجه سانتی گراد تخلیه کرد. CATL می گوید، این باتری همچنین عملکرد ایمنی بهتر و مقاومت در برابر دمای پایین را نشان می دهد در حالی که چگالی انرژی خود را حفظ می کند. در مورد آن، تعداد رسمی چگالی هنوز برای این مورد مشخص نیست، اما CATL شناخته شده است که بیش از 200Wh/kg را هدف قرار داده است.
باتری یون سدیم نسل دوم CATL حتی در دمای -40 درجه سانتیگراد نیز به طور معمول کار می کند
عملکرد در دماهای پایین و بسیار پایین یکی از پاشنه آشیل باتری های لیتیوم یونی است، بنابراین این باتری سدیمی جدید در نرمال کردن عملکرد در دماها بسیار نویدبخش است. باتری های سدیم یونی مشابه باتری های لیتیوم یونی هستند. در حال حاضر آنها به اندازه لیتیوم یون چگالی انرژی بالایی ندارند، اما مقاومت در برابر دما به باتریهای یون سدیم مزیتی برای استفاده منحصراً در مناطق سرد میدهد.
BYD در اوایل سال جاری پیشبینی کرد که باتریهای یون سدیم باید در سال 2025 با باتریهای لیتیوم فسفات آهن (LFP) برابر و از نظر هزینه همتراز باشند و در نهایت در بلندمدت کمتر از 70 درصد هزینه LFP خواهند بود. ما قبلاً چند خودروی چینی را دیدهایم که از باتریهای یون سدیم استفاده میکنند و چه کسی میداند، در آینده ممکن است تعداد بیشتری از این باتریها وجود داشته باشد. طبق گزارشهای ناشناس از چین، باتریهای یون سدیم نسل دوم CATL میتوانند 20 تا 30 درصد باتریهای LFP را در خودروهای کوچک یا کوتاهبرد جایگزین کنند.
منبع:arenaev